lauantai 24. toukokuuta 2014

I Feel Fine / She’s A Woman (UK Oriole contract pressing) A / PA-stamper

UK 1st pressing 1964, Parlophone R5200
mothers, stampers: APA, 8
7XCE 18171-1N / 7XCE 18172-1N

UK I Feel Fine –singleä painettiin myös Deccan ja Oriolen (myöhemmin CBS) toimesta. Sopimuspainoksia on käsitelty tässä Levyhyllyssä ennenkin. Nyt hankittu single ei poikennut edellisestä vastaavasta mitenkään, paitsi, että taas kerran piti yrittää saada apua muilta UK-keräilijöiltä.
Tässä levyssä on kummallisuus 1-puolen run-out-groovella. Oriolen painoksissa ei ole Parlophonen kaltaista mother/stamper -numerokirjainjärjestelmää. Klo 9:ssä on numero ja klo 3 on aina tyhjä. Tässä kappaleessa klo 3 ei olekaan tyhjä ja klo 9 ei ole tavanomaista numeroa.

1-puoli:

klo 9: KT A 11
klo 3: PA

2-puoli:
klo 9: KT 8
klo 3: {tyhjä}

Täytyy ottaa kaikki keinot käyttöön. Verrataan painoja:

IFF Parlophone: 36g
IFF Parlophone: 38g
IFF Oriole: 43g
IFF Decca: 38g

Oriole on siis painavin, kuten kuuluukin. Ja kun vielä reunakin on terävämpi kuin EMI:n painoksessa, on todettava: tämä on takuuvarma Oriolen painos. Mitä 1-puolen klo 3 ja 9 sitten ovat?
Jossain vuosien takaisessa keskustelussa on käsitelty Cilla Blackin Parlophone/Oriole sopimuspainossinglejä. Keskustelussa vilahtaa samantyyppinen kirjainyhdistelmä. Cillan It's For You (Parlophone R 5162) Oriolen sopimuspainoksessa on 1-puolen klo 9 KT PA ja klo 3 A. Eli sama kirjainyhdistelmä, mutta päinvastaisessa sijainnissa.
Keskustelujen tasolle tämä sitten jääkin. Varmaa tietoa ei ole mitä nämä PA ja A ovat. Jos joku CBS/Oriole asiantuntija osaa vastata, olen tietenkin enemmän kuin kiitollinen. Harvinaisuutta arvioitaessa, pitää tietenkin todeta, että eihän näitä juuri tule vastaan. Se, kuinka paljon tälle annetaan lisäarvoa, on vähän kysymysmerkki. Siten luokitus on yhden ++ merkkiyhdistelmän lisäys normaaliin painokseen verrattuna.

Harvinaisuus: 1,5++

1-puoli

1-puoli, PA-stamper

1-puoli KT A - mother

1-puoli KT A - mother

2-puoli